«G. Unger Vetlesen» er oppkalt etter giveren Georg Unger Vetlesen som var skipsingeniør og gjorde karriere i USA og Canada som skipsbygger og finansmann. Krysseren ble bygget ved Smedvik og Hasun Mekaniske Verksted for Redningsselskapet i 1968. Fartøyet var redningsskøyte i 20 år hvor den har reddet totalt 77 menneskeliv, assisterte 501 fartøyer, og berget 16 fra totalforlis. To ganger har «G. Unger Vetlesen» vært belønnet for årets beste redning. Skøyta har vært stasjonert flere steder langs kysten, fra Havøysund i nord til Egersund i sør. Etter tiden som redningsskøyte har fartøyet vært brukt i forskjellige formål og har hatt et navneskifte, men fikk i 1997 sitt opprinnelige navn tilbake. Båten har et utseende som ligger tett opp til slik den så ut i 1988 da fartøyet gikk ut av drift som redningsskøyte. Innredningen fremstår som da den var ny i 1968 og det meste av tekniske installasjoner i maskinrommet som er operative er originiale, inkludert de originale Detroit motorene, samt peilesystemer og navigasjonsinstrumentene på broen. I 2016 ble fartøyet vernet av Riksantikvaren. Fartøyet tilhører Redningsselskapets «Speiderklasse» og er den eneste gjenværende i original utførelse.