Hvert år kommer 125-150 lekre trebåter til Risør Trebåtfestival. Indre havn, Steinmoloen og Dampskipsbrygga fylles opp med elegante motorbåter, flotte sjekter, seilbåter og skuter. Dampbåter, arven fra vikingtiden, redningsskøyter og restaurerte nyttefartøy. Hvem kommer i år?
Noen båter med en spesiell historie:

2023 – Auksjon – BUD kommet på kr. 25.000,-budfrist 5. aug 2023 kl. 14.00
Auksjon – minstepris 25.000, penger til maritime aktiviteter for barn og unge i Risør


2023 – Kommer til årets festival – les om Kongesjaluppen «Stjernen» (1935)
Kongesjaluppen Stjernen er en motorbåt som benyttes av den norske kongefamilien, som sjalupp til det norske kongeskipet KS…

2023 – DN255 – «Fiin Gammel af Oslo»
Jeg begynte å bygge min Drake i 1978 i Oslo da jeg var 19 år gammel. Jeg har alltid likt linjene til Johan Anker’s Drake,

2023 – Om Redningsskøyta RS1 “Colin Archer” – Åpen båt under festivalen
Redningsskøyta RS1 “Colin Archer” tjenestegjorde langs norskekysten i hele 40 år. Skøyta er nasjonalt og internasjonalt det mest

2023 – Se båten på årets festival
Serenad er bygget på Gräddö Båtvärv utenfor Stockholm i vinteren 1938/1939. Hun er tegnet av dansken Knud H Reimers og ble bygget for Dr E B salen. Hennes første navn var Nelasbe, E.B Salen baklengs.Serenad was built on Gräddö Boatyard outside Stockholm in the winter of 1938/1939. She was designed by Danish Knud H Reimers and was built for the Dr E B Salen. Her first name was Nelasbe, the owners name backwards.

2023 – Åpent båt under årets festival Los 9 L/S Nøtterøy
Losskøyta Nøtterøy ble bygget 1929 hos Christensen & Moens båtbyggeri i Risør. Den var da Scandinavias største losskøyte og var bemannet av 7 los og 2 losgutter.

2023- M/Y Wams kan du se under årets festival, les mer om båten her
Båten ble bygget i 1952 på Livollen gård på Lindtveit i Øyestad mellom Arendal og Grimstad for Grosserer Einar stange, Oslo.

2023 – Fjordcruice med DS Børøysund
DS «Børøysund» er et dampskip bygget i 1908 for Trondhjemske Lægtercompagni. Skipet ble sjøsatt og døpt «Odin» 19. juni 1908.

2023 – Om Gamle Oksøy – Åpen båt hver dag
Gamle Oksøy er på plass i Risør under Trebåtdagene 5-7.august 2021!

2022 – OV «Ryvingen»
Ov «Ryvingen» er et norsk hybriddrevet flerbruksfartøy, hovedsakelig oljevernfartøy. Skipet ble bygget i 2018 ved Fitjar Mekaniske Verksted. Båten er godt egnet til både oljevernaksjoner


SAGA FARMAND – Norges fjerde vikingskip
Skipet er det siste store vikingskipsfunnet som er gravd ut i Norge.

2021 – Juryens begrunnelse og utdeling av priser under Risør trebåtfestival
Sjekk ut intervjuet med Eivind Amble – som ble tildelt vår ærespris

2021 – Verdensomspennende klassisk båtutstilling
Risør Trebåtfestival og Norsk trebåt -og kystkultur markedsføres i 75 land worldwide. Her finner du bilder, videoer, artikler som gir både kunnskap og inspirasjon.

2020 – UngNorge Sør på tokt med Risør 2 sommeren 2020
Når vi ikke kunne arrangere festival i år, så gjorde vi andre viktige ting

2019 – Juryens kåringer 2019
Trebåtfestivalens jury har hatt i oppgave å finne kandidater og kåre vinnere til priser i fem faste kategorier, samt Juryens Hederspris.

2019 – Om S/S Svanen – kommer til årets festival:
Skonnerten «Svanen» er en over hunder år gammel seilskute hvor bl.a. skoleelever fra hele Norge er velkommen på leirskoletok…

2021 – Om RS 76 G. Unger Vetlesen – åpen båt under festivalen
«G. Unger Vetlesen» ble bygget for Redningsselskapet i 1968. Fartøyet var redningsskøyte i 20 år hvor den har reddet totalt 77 menneskeliv, i 2016 ble fartøyet vernet av Riksantikvaren.

2021 – Om RS 93 Aril – åpen båt under festivalen
RS 93 «Aril» gikk i tjeneste som redningsfartøy for Redningsselskapet fra 1975 til 1997. Den reddet 12 personer. Siden 2002 har den hatt status som verneverdig skip.

2019 – Piratjolla
Sommeren 2015 ble den nyrestaurerte Piratjolla sjøsatt for mange nye og gode år på sjøen. Jolla var opprinnelig…

2016 – 12 meterne tilbake til Risør Trebåtfestivalen
Ledelsen i Trebåtfestivalen er veldig stolt og glad for å kunne ønsker regattabåtene tilbake. Etter noen år der de har valgt å seile regatta i Sandefjord på samme tidspunkt som festivalen kan vi med stor glede melde at 10 stk. 12 meter R båtene igjen kommer til Risør Trebåtfestival 4.-6. august 2016. Her blir det spektakulær seiling på høyt nivå.

2018 – The History of BF «Gamle Kragerø»
BF «Gamle Kragerø» ble bygget ved Kragerø Slipp- og Mek. Verksted i 1960 på oppdrag fra Kragerø Fjordbåtselskap, og er en bilferge bygget i stål. Under dekk er det en salong med plass til 50 personer.

2018 – The history of «Bjugnskjær»
«Bjugnskjær» ble levert i 1905 som skøyta «Bølgens Lykke» sammen med søsterskipet «Lykkens Prøve» til Titran. Om bord stod det en 1 sylindret, 4 takt Alfa glødehodemotor på 15 hk.«Bjugnskjær» was delivered in 1905 as the ship «Bølgens Lykke» along with the sister ship «Lykkens Prøve» to Titran. On board there was a 1-cylinder, 4-stroke Alfa 15-horsepower engine.

2018 – Risør and wooden boat festival after 80 years
Galeasen «Hawila» kommer til trebåtfestivalen. Den ble bygget i Risør for 80 år siden, til familien Bryngelsson fra Hønø ved Øckerø utenfor Gøteborg. Den gikk i fraktfart med is fra Norge til SverigeGaleasen «Hawila» comes to the wooden boat festival. It was built in Risør 80 years ago, to the Bryngelsson family from Hønø near Øckerø outside Gothenburg. It was shipping with ice from Norway to Sweden

2018 – Polarskuta Maud – hjemkomst Vollen 18. aug kl 13.00
Roald Amundsen’s polarskute MAUD som seilte ut på sin 7 år lange ekspedisjon sommeren 1918 er nå etter 100 år ventet inn til Vollen

LN YACHTS med spennende nybygg til årets festival
Båtbygger Leif Nilsen holder til på Krana i Risør hvor han restaurere og bygger båter i tre…

RS1 COLIN ARCHER
Redningsskøyta RS1 «Colin Archer» tjenestegjorde langs norskekysten i hele 40 år. Den er det…

Historisk 12 meter – Changegger
12 meter «Chancegger» har en helt spesiell historie knyttet til America’s Cup. Nå kommer den til Trebåtfestivalen…

Historien om «S/S Solrik»
Skonnerten S/S Solrik ble bygget på Lista i 1929. Hun har blant annet gått i fraktfart på Norskekysten, før hun i 1996 ble kjøpt av foreningen Skonnerten Solrik…

Dypvåg Totaktsklubb kommer til Risør Trebåtfestival 2018
Det er en glede å kunne meddele alle våre trebåtelskere at Dypvåg Totaktsklubb kommer til årets festival med opptil 4 båter og sannsynligvis motorer i eget telt.

2017 – Nordens beste seilere konkurrerer under Risør Trebåtfestival
I forbindelse med Risør Trebåtfestoval deltar seks 8 metere som en del av oppladningen til verdensmesterskapet som skal gå fra Hankø senere i måneden. Ombord

2017 – Juryen til Trebåtfestivalen
Sammensetningen av juryen til Trebåtfestivalen blir som følger: Erlend Arntzen Dale, båtbygger ved Fredrikstad Maritime Senter, Lars Aksel Solberg, Kystlaget Fredriksvern og forfatter av «Sjekteboka»,

Historien om Serenad – av Caroline Balchen Habbestad
Serenad er bygget på Gräddö Båtvärv utenfor Stockholm i vinteren 1938/1939. Hun er tegnet av dansken Knud H Reimers og ble bygget for Dr E B salen. Hennes første navn var Nelasbe, E.B Salen baklengs.Serenad was built on Gräddö Boatyard outside Stockholm in the winter of 1938/1939. She was designed by Danish Knud H Reimers and was built for the Dr E B Salen. Her first name was Nelasbe, the owners name backwards.

24 åringen som vant «årets privatrestaurerte motorbåt» i 2016
Les den rørende historie om 24 åringen som vant prisen «årets privatrestaurerte motorbåt» i 2016. Glenn Andresen er en av våre yngste entusiaster og han elsker trebåter.

Historien om «Bjugnskjær»
«Bjugnskjær» ble levert i 1905 som skøyta «Bølgens Lykke» sammen med søsterskipet «Lykkens Prøve» til Titran. Om bord stod det en 1 sylindret, 4 takt Alfa glødehodemotor på 15 hk.«Bjugnskjær» was delivered in 1905 as the ship «Bølgens Lykke» along with the sister ship «Lykkens Prøve» to Titran. On board there was a 1-cylinder, 4-stroke Alfa 15-horsepower engine.

Ulabrand – årets privatrestaurerte seilbåt 2015
Juryen var enstemmig i sin vurdering av Årets privatrestaurerte seilbåt. Til tross for at den ble bygget så sent som i 2007, har båten gjennomgått en omfattende renovering, og fremstår som ny.

Historien om R/S 30 «Risør II»
«Risør II» ble bygget i 1914 som en erstatning for redningsskøyta «Risør I». «Risør I» var bygget i 1911 for midler samlet inn i Risør.

Historien om kanonjolla Øster Riisøer
Øster Riisøer III er bygget i Risør etter originaltegninger til jolle nr. 15 fra 1810. Tegningene befinner seg i Orlogsmuseet i København, men konstruktøren var svensk.

Stjernen kommer til Risør Trebåtfestival også i år
En gledens tlf. fra slottets representant kom i dag. Kongesjaluppen «Stjernen» takket for invitasjonen og kunne meddele sin ankomst til Risør Trebåtfestival også i år. Dette er selvsagt veldig stas og Stjernen vil få hedersplassen innerst i Indre Havn.

Gratis vårpuss-seminar 7. april 2016
Sammen med Sjøen For Alle og Færderseilasen, er Trebåtfestivalen en av båt-Norges viktige og store årlige arrangement. Sjelden er så mange vakre båter samlet på

Tiffany – årets privatrestaurerte motorbåt 2015
I våre vurderinger skiller juryen mellom ombygging, renovering, tilbakeføring og restaurering. En skinnende blank og plettfri båt, er ikke synonymt med at båten når opp

12 meterne tilbake til Risør Trebåtfestivalen 4.-6. august 2016
Ledelsen i Trebåtfestivalen er veldig stolt og glad for å kunne ønsker regattabåtene tilbake. Etter noen år der de har valgt å seile regatta i Sandefjord på samme tidspunkt som festivalen kan vi med stor glede melde at 10 stk. 12 meter R båtene igjen kommer til Risør Trebåtfestival 4.-6. august 2016. Her blir det spektakulær seiling på høyt nivå.
Våre samarbeidspartnere







