Dypvåg Totaktsklubb kommer til Risør Trebåtfestival 2018

 I Båtbyggere, Båter

Det er en glede å kunne meddele alle våre trebåtelskere at Dypvåg Totaktsklubb kommer til årets festival med opptil 4 båter og sannsynligvis motorer i eget telt. Her kan du få en prat med 2 taktsentusiastene, se de flotte båtene og høre lyden. Dypvåg Totaktsklubb er en interesseorganisasjon for bevaring og bruk av gamle «norske» motorer og trebåter. Klubben skal arbeide aktivt for å legge til rette for at flest mulig får gleden av å kjøre trebåt og saktegående motor av gammel type på fjorden. I tillegg til dette, arbeide for å øke deltakelsen av trebåter i Flosta og Tvedestrandsregattaen slik at Sørlandsk kystkultur blir synlig for flest mulig.

Klubbens naturlige nedslagsfelt er Tvedestrand kommune, men klubben er åpen for medlemmer fra andre områder.

Dypvåg totaktklubb ble stiftet på Dypvåg 19.12.1990. I 2015 var interessen vekk og leder i klubben hadde flyttet vekk fra området. Det vil si at interessen hadde vært nedadgående mange år før dette. Klubben hadde ikke hatt styre på noen år. Det var i den forbindelse Knut Eivind Løvdal luftet interessen med å ta over klubben med Geir Hantho. Aasmund Løvdal, som på den tiden hadde fått sin første totakter og var i ferd med å bestille nå sjekte, ble forespurt om å være med. Deretter ble tidligere leder i klubben Roger Iversen og Ånon Nilsen Bergendal også forespurt. Sammen dannet vi et styre og klubben ble tatt over av det nye styret i 2015.

Vi har i tiden fra 2015 arbeidet i bakgrunnen med å få klubben opp å gå igjen. Vi har nå kontroll på aktiva og passiva, vedtekter er skrevet, klubben er registrert i Brønnøysund.  Aasmund Lorentzen Løvdal har lagd Facebook side som skal brukes som klubbens ansikt utad. Formålet til klubben er, som det står i vedtektene, å bevare gammel tradisjon og kystkultur. For å oppnå dette er det viktig å samkjøre og dele kunnskapene vi innehar.

Det er ikke vanskelig å kjøre motorer som er både 50 og 100 år gamle. Pleier man motoren riktig og monterer ferskvannskjøling er de tilnærmet evigvarende. Det var ca 200 motor produsenter bare i Norge. Trebåter har vist seg vanskeligere enn motor. Derfor har vi fått bygd 3 stk 17 fot sjekter som alle har eller skal få montert totaktere. Sjektene er gjennomoljet med owatrol D1 og lakket. Da vil de kreve minimum vedlikehold i flere år fremover. Faktisk mindre vedlikehold enn noen plastbåter der man må vaske og polere. For å oppnå dette er det viktig at båten blir lagret under tak og ikke en dårlig presenning vinterstid. Båten trenger luft. Vi håper at flere enn oss har fått med seg sjarmen med å tøffe rundt i en trebåt enten den blir drevet av en 2 takter eller 4 takter. For å sitere et annet trebåtforum «det finnes nok plast i sjøen fra før av». Trebåter og motorer finnes, og ved riktig behandling kan man nyte mange år uten problemer eller for mye jobb. Kan vel også legge til et annet morsomt sitat. Kommentar fra en som kjørte sjekte til en som kjørte hurtiggående plastbåt: Liker du deg ikke på sjøen du. Det ligger noe i dette. På sjøen har vi god tid og trenger ikke å stresse.

Se mer bilder på facebook siden

Flosta regattaen 2017

Film lagd av Guttorm.

Geplaatst door Dypvåg Totaktklubb op Maandag 13 november 2017

Recommended Posts

Leave a Comment

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.