Båten ble bygget i 1952 på Livollen gård på Lindtveit i Øyestad mellom Arendal og Grimstad for Grosserer Einar stange, Oslo. I denne bygda var det flere gårder som hadde båtproduksjon som tilleggsnæring.
Transporten måtte foretas om natta og først i 6-tiden om morgenen var de på plass på kaia i Arendal. Transport av båten fra Lindtveit var en spennende affære hvor hele bygda deltok. Langs transport ruten, måtte El-ledninger løftes og trær måtte hugges for og få båten klar.
Lokalavisa «Tiden» skrev den 16.6.52 under overskriften «48 fots blendvakker lystbåt transportert Lindtveit-Arendal i natt».
«Det er skipsreder (Grosserer) Einar Stange, Oslo som skal ha båten og det er Ing.Furulund (Furuholmen) som har tegnet den. Båten er «fullt utbygd med elektrisk anlegg». Innredningen består av salong, soverom, kjøkken, mannskapslugar, forut, styrecockpit og wc. «Tingen» (dassen)på wc koster alene 1200 kr. Ellers er innredet køyer i soverommet med beste sort springmadrasser og krøllhårmadrasser. -De er selv (Karl Livollen) fornøyd med båten? -.Det er jeg. Og det tror jeg mottakeren også skal bli. Furulund (Furuholmen) har fulgt arbeidet hele tiden og har ikke hatt noe å bemerke. Til slutt: «Karl Livollen, som før har gjort seg kjent som en meget dyktig fagmann har vunnet nytt og anerkjent ry med dette siste arbeidet sitt.»
Båtens overbygg brant den 29. Februar 1980. Hansen & Arntzen, Statthelle sto for restaurering/oppbygging etter brannen. Forrige eier satte båten til Hansen & Arntzen også for årlig del-restaurering slik at den utvendig fremstår som original.
Prosjekter (Hansen & Arntzen)
2003, Båten ble totalrehabilitert over dollbord. Alt ble tatt ned, forniklet og syrefaste deler blanket opp. 40 lag lakk ble fjernet og ny lakk bygget opp. Alle uoriginale rekkverk og deler ble fjernet.
2004, Skroget slipt helt ned, tørket, impregnert og malt på ny.
2009\2010 Båten slipt ned og malt/lakket innvendig.
Båten fremstår som original utvendig men er bygget litt om innvendig.
Particulars | History of Owners | ||||
Design | Rich. G. Furuholmen | Year | Owners | Name | |
Yard | Livollen Bådbyggeri, Lindtveit – Arendal | 1952 – 1965 | Grosserer Einar Stange, Oslo | Tiron | |
Call Sign | LM 3711 | 1965 – 1971 | Mentz Von Erpecom | Singoalla | |
NOR Reg. # | ZAO 524 | 1971 – 1972 | Egeland rør, Kr. Sand | Singoalla | |
Compl’d | 14.06.1952 | 1972 – 1976 | Høgstøl, Kr. Sand | Desiree III | |
Launched | 15.06.1952 | 1976 – 1990 | Arne Eiddal, Oslo | Old Smugller IV | |
LOA | 48,2” (14,61 m) | 1990 – 2017 | Kari & Geir Aune, Sandefjord | Tia Maria | |
Breadth | 12,6” (3,81 m) | 2017 – To date | Wenche & Knut–Harald Berntsen, Frogner | Wams IV | |
Draught | 4,22” (1,30 m) | ||||
Displacement | 9,48 T |
WAMS IV is a single screw classic motor yacht of approx. 10 T built at Livollen bådbyggeri close to Arendal for Merchant Einar Stange.
The boat building facility was on a farm at the village, Lindtveit about 16 km West of Arendal towards Grimstad. There were several farms in this community that had boat building as additional trade to compensate for unprofitable farming.
She was delivered to her owner on 15th of June, 1952. She is classified as a transom stern saloon motor cruiser with center cockpit. The hull is carvel built Stocky-Pine on oak frames and keel with teak decks, Mahogany strakes and mahogany Superstructure and Wheelhouse.
The internal work is from forward to aft;
- Forepeak used for anchor cable
- Crew’s cabin with two bunks, one each side
- Owner’s cabin with two bunks, one each side
- Open Cockpit with Bidet
- Pantry starboard side and toilet port side
- Saloon with a large bunk port side (Can be converted to double bed)
- Open Saloon with comfortable seating for six persons
«Tiron» on her way out from the Barn that served as the boat building facility. Karl Livollen standing in the front. | Einar Livollen (Son of Karl) on deck during the transport from Lindtveit to Arendal 15.06.1952. | Claimed to be from the sea trial. |