Furuholmen Motor Yacht Club (FMYC) rundet sine første 40 år i 2020. Allerede mot slutten av 2017 ble det planlagt å lage et lite festskrift til jubileet, og så feire stort i 2020. Slik gikk det ikke, i stedet for et hefte på 50+/- sider ble det et bokprosjekt på rundt 1300 sider fordelt på tre bind (som har strukket litt ut i tid). Festen har likeledes måttet vente pga. pandemien.
De tre bindene er som følger:
-1) Bakgrunnsstoff: Diverse små notiser og glimt fra motorbåtsportens barndom, i særlig grad fra Oslofjordregionen.
-2) Båter signert Scheen og Furuholmen
-3) Båter signert konstruktører som C.G. Pettersson, Chris Craft, Behrens, Holth med flere
Boktittelen «Perfeksjonisme og eleganse» spiller på undertittelen til John Mikal Kvistad sin bok fra 2017, Furuholmenbåten. I bindene 2 og 3 presenteres motorbåter signert de store konstruktørene gjennom tekst, bilder og tegninger. Totalt er rundt 220 båter dokumentert, den eldste fra 1860, den nyeste fra 1970, og avhengig av hvordan man regner årstall 2015 (selvbygg av klassikere).
Lite tenkte de som bestilte båtene at noen rundt de 70-100+ år senere ville finne på å nyte båtlivet ombord i disse, eller sågar legge ned tusenvis av arbeidstimer på å hente de frem fra glemselen.
Dokumentasjonen varierer derfor i vesentlig grad, noen er godt dokumentert gjennom artikler, andre gjennom små notiser, mens atter har ukjent historikk; noen av artiklene har selve båten i fokus, andre er satt i kontekst av industrihistorie mens noen få er spekulative (av typen, slik kunne det kanskje ha vært).
En del båter som har forsvunnet opp gjennom årene er også dokumentert, dette bl.a. for å vise noe av bredden i hva som har seilt på norske fjorder. Bind 1 er i større grad små notiser, presentasjon av båtbyggerier, glimt fra det smukke og trivelige baatliv, samt tegninger og gamle bilder. Noen ganger, basert på «stemningen i kildematerialet», kan notisene være et lite skråblikk på båtlivet.
Utover bilder av båtene i nåtid så er mange av bildene i (særlig) bind 1 og 2 historiske bilder fra Furuholmen og Scheens arkiver. En del av de historiske bildene inkluderer også kjente landemerker i Oslofjord-regionen. I tillegg vises mange tegninger av både norske og utenlandske konstruksjoner.