Bjungnskjær Trebåt

Historien om «Bjugnskjær»

Historikk:

«Bjugnskjær» ble levert i 1905 som skøyta «Bølgens Lykke» sammen med søsterskipet «Lykkens Prøve» til Titran og hadde målene L x B x D, 40,0 x 14,5 x 6,0 fot. Om bord stod det en 1 sylindret, 4 takt Alfa glødehodemotor på 15 hk. «Lykkens Prøve» forliste allerede under prøveseiling i 1905. Det var Ola Løset m/fl. på Titran som kjøpte «Bølgens Lykke» og drev fiske ved Shetland, Færøyene og Island. Den ble i perioden på Titran forlenget til 53 fot samtidig som det ble byttet motor til en 1 sylindret, 2 takt, Grei semidiesel på 26-30 hk. Peter Olaus Albrigtsen, som hadde vært med fra starten av, løste ganske tidlig ut de andre medeierne og bosatte seg før 1920 på Uthaug. Den fikk da fiskerinummer ST-16-Ø da Merkeregisteret ble opprettet. Den ble benyttet til både hav- og fjordfiske.

Bjugnskjær3

I 1925 ble det utført en mindre ombygning som trolig bestod av noe mere dekkshus. I 1948 ble det innsatt ny motor, en 1 sylindret, 2 takt, Union semidiesel på 50 hk. I 1952 ble den ombygget for andre gang og dette skulle bli en mye mer omfattende ombygging. Ombyggingen som omfattet hele forskipet, akterskipet og delvis midtskipet, fra skøyte til kutter, ble utført i Aure. Samtidig ble den forlenget og fikk nytt overbygg. Det var torlig ved samme tidspunkt den ble omdøpt til «Bjugnskjær». Den ble nå benyttet til flere typer fiske, bl.a. Lofotfiske og småhvalfangst som Brugdefiske. I 1967 overtok Petter Albrigtsens sønn med samme navn fartøyet for videre drift innen familien. På slutten ble «Bjugnskjær» også visstnok benyttet til skoleskyssbåt og til melketransport på Tarva.

Bjugnskjær2

Rundt 1981 gav Petter Albrigtsen seg med aktivt fiske og «Bjugnskjær» ble pensjonert fra det yrkesaktive livet. «Bjugnskjær» ble da liggende stort sett i ro til Steinar Olsen fra Uthaug kjøpte den rundt 1982. Det var da meningen at han skulle benytte den som fritidsbåt men solgte «Bjugnskjær» videre allerede i 1983 til Kjell Ivar Lindseth i Trondheim. Rundt 1990 ble semidieselmotoren byttet ut og en 3 sylindret, 2 takt, Wichmann 3DCT dieselmotor på 225bhk fra 1959 ble innsatt. Denne var noe sliten og ble rundt 1996 byttet med en tilsvarende og nyere motor som hadde stått som demonstrasjonsmotor ved Fiskerifagskolen på Ladehammeren i Trondheim. Arbeidene ble utført på slipp hos Erling Ulvan i Knarlagsundet på Fjellværøya. Denne motoren står fortsatt om bord og er i god stand. Kjell Ivar Lindseth var med å starte Kystlaget på Fosenkaia i Trondheim, og har benyttet båten hovedsakelig som fritidsfartøy. Båten var da i jevnt bruk og fikk regelmessig vedlikehold. Den gjennomgikk vesentlig restaurering i flere runder med blant annet nye kjølbolter, utskiftning av baug og hekk.

Rundt 2013-2014 var Kjell blitt syk og båten ble solgt videre til Per Ole Nilssen fra Uthaug. På tross av gode intensjoner ble båten liggende for det meste frem til dagens eier kjøpte båten sommeren 2016.

Båten er nå under løpende restaurering og planen er at båten skal beholde sitt utseende fra 50 tallet utvendig, men innredes med komfort og mer moderne standard. Lyden fra den unike Wichmann motoren, samt lavtrykksvinsjen med 2,5 tonns løftekapasitet som står på dekk, kombinert med de nydelige linjene i skroget gjør at «Bjugnskjær» er en skute som vekker oppsikt i de fleste havner vi ferdes. Familien på 4 benytter «Bjugnskjær» som flytende hytte langs sørlandskysten, og skipper drømmer om turer til både England, Shetland og Færøyene…

 

Bjønnes ombord

Thomas Nicolai Bjønness (siden sommer 2016)

Regnr:           LFHH
Typebåt:      Fiske- og fraktekutter.
Byggeår:      1905
Byggested: Ranen
Bruksområde: Båten har hatt tilhold i Uthaug ytterst i Trondheimsfjorden siden 1920 tallet, og har bedrevet fiske mellom Island, Færøyene og Norge.
Lengde:        LOA 59 fot. Målebrevet sier dog 52,2 x 15,3 x 7,3 engelske fot
Bredde:        4,7 meter
Dyptgående: 2,55 meter
Tonnasje:     33,06 brutto, 9,48 netto
Byggematerialer: Furu (eller Gran) på Eikespant tror jeg
Motortype: Wichmann 3DCTs4. Saktegående 2 takts dieselmaskin, på 3 sylindre og 3,7 tonn
Hk:                 225 bhk
Geartype:    Wichmann hydraulisk vridbart system
VHF:              Sailor RT144, samt en bærbar VHF
Eier:               Thomas Nicolai Bjønness (siden sommer 2016)