Båter

Hvert år kommer 125-150 lekre trebåter til Risør Trebåtfestival. Indre havn, Steinmoloen og Dampskipsbrygga fylles opp med elegante motorbåter, flotte sjekter, seilbåter og skuter. Dampbåter, arven fra vikingtiden, redningsskøyter og restaurerte nyttefartøy. Hvem kommer i år?

Noen båter med en spesiell historie:

Juryens kåringer 2023

Trebåtfestivalens jury, bestående av Torbjørn Lensebakken, Øyvind Olsen, Dag Hødnebø og meg Heidi Thöni Sletten, har hatt i oppgave å finne kandidater og kåre vinnere

Les Mer »

2022 – OV «Ryvingen»

Ov «Ryvingen» er et norsk hybriddrevet flerbruksfartøy, hovedsakelig oljevernfartøy. Skipet ble bygget i 2018 ved Fitjar Mekaniske Verksted. Båten er godt egnet til både oljevernaksjoner

Les Mer »

2016 – 12 meterne tilbake til Risør Trebåtfestivalen

Ledelsen i Trebåtfestivalen er veldig stolt og glad for å kunne ønsker regattabåtene tilbake. Etter noen år der de har valgt å seile regatta i Sandefjord på samme tidspunkt som festivalen kan vi med stor glede melde at 10 stk. 12 meter R båtene igjen kommer til Risør Trebåtfestival 4.-6. august 2016. Her blir det spektakulær seiling på høyt nivå.

Les Mer »

2018 – The history of «Bjugnskjær»

«Bjugnskjær» ble levert i 1905 som skøyta «Bølgens Lykke» sammen med søsterskipet «Lykkens Prøve» til Titran. Om bord stod det en 1 sylindret, 4 takt Alfa glødehodemotor på 15 hk.«Bjugnskjær» was delivered in 1905 as the ship «Bølgens Lykke» along with the sister ship «Lykkens Prøve» to Titran. On board there was a 1-cylinder, 4-stroke Alfa 15-horsepower engine.

Les Mer »

2018 – Risør and wooden boat festival after 80 years

Galeasen «Hawila» kommer til trebåtfestivalen. Den ble bygget i Risør for 80 år siden, til familien Bryngelsson fra Hønø ved Øckerø utenfor Gøteborg. Den gikk i fraktfart med is fra Norge til SverigeGaleasen «Hawila» comes to the wooden boat festival. It was built in Risør 80 years ago, to the Bryngelsson family from Hønø near Øckerø outside Gothenburg. It was shipping with ice from Norway to Sweden

Les Mer »
Historien om Serenad

Historien om Serenad – av Caroline Balchen Habbestad

Serenad er bygget på Gräddö Båtvärv utenfor Stockholm i vinteren 1938/1939. Hun er tegnet av dansken Knud H Reimers og ble bygget for Dr E B salen. Hennes første navn var Nelasbe, E.B Salen baklengs.Serenad was built on Gräddö Boatyard outside Stockholm in the winter of 1938/1939. She was designed by Danish Knud H Reimers and was built for the Dr E B Salen. Her first name was Nelasbe, the owners name backwards.

Les Mer »
Bjungnskjær Trebåt

Historien om «Bjugnskjær»

«Bjugnskjær» ble levert i 1905 som skøyta «Bølgens Lykke» sammen med søsterskipet «Lykkens Prøve» til Titran. Om bord stod det en 1 sylindret, 4 takt Alfa glødehodemotor på 15 hk.«Bjugnskjær» was delivered in 1905 as the ship «Bølgens Lykke» along with the sister ship «Lykkens Prøve» to Titran. On board there was a 1-cylinder, 4-stroke Alfa 15-horsepower engine.

Les Mer »

12 meterne tilbake til Risør Trebåtfestivalen 4.-6. august 2016

Ledelsen i Trebåtfestivalen er veldig stolt og glad for å kunne ønsker regattabåtene tilbake. Etter noen år der de har valgt å seile regatta i Sandefjord på samme tidspunkt som festivalen kan vi med stor glede melde at 10 stk. 12 meter R båtene igjen kommer til Risør Trebåtfestival 4.-6. august 2016. Her blir det spektakulær seiling på høyt nivå.

Les Mer »

Underholdning

Våre samarbeidspartnere