Glenn Andresen er en av våre yngste entusiaster med sine 24 år.
Han kommer fra Brevik har hele sitt liv vært bosatt langs kysten. Pappa var sjømann. Her kan du lese historien om Glenn fra han overtok en av de eldste Stavern sjektene, som lå og forfalte, til han året etter fikk prisen som «årets privatrestaurerte motorbåt» på Risør Trebåtfestival 2016.
Glenn forteller selv;
Jeg har alltid likt trebåter bedre en plast og metall, mulighetene ligger i treverket, muligheten til å få noe naturlig til å flyte, forme det slik du ønsker og få det til å se vakkert ut. Min første trebåt var en flott båt, en 23 fots Grimstad snekke med overbygg, problemet med denne var all råten ombord og min manglende kompetanse til å fikse det. Jeg fikk «trebåtangst» da jeg var 17 år, jeg syntes trebåt var det flotteste av farkoster men jeg var redd trebåter var så ufattelig mye arbeid.
Men da jeg flyttet til Larvik i 2013 fant jeg ut at ting ikke var så forferdelig vanskelig i et miljø fullt av trebåt entusiaster! Jeg la merke til det store engasjementet alle hadde, ikke bare for sine egne prosjekter men også for andre sine prosjekter, folk kom til og hjalp der det var behov! En hjelpende hånd var ikke langt unna. Det var da jeg meldte meg inn i Kystlaget Fredriksvern, trebåt angsten var i ferd med å bli helbredet!
Jeg fikk et større nettverk av gode og hjelpsomme mennesker via kystlaget, historier og prosjekter inspirerte meg, jeg jobbet en hel del på Z-96 som driftes av kystlaget, dette var min oldefars fiskebåt, som han også drev alkejakt med. Det var da Lars Aksel Solberg, en ildsjel som har jobbet hardt for kystkulturen og sjektekanalen i Stavern kom bort til meg og lurte på om jeg var interessert i ei sjekte? For han hadde nemlig hørt av noen at en av de eldste Staverns bygde sjektene lå og forfalt på båtopplaget. Jeg kjørte ned og kikket, den så tilsynelatende bra ut, men under mye mye lakk og maling skjulte det seg mye rart! Jeg fikk kontroll på båten, satt henne til tørk og startet arbeidet.
Målet jeg satt meg var å vinne beste restaurerte motorbåt på Risør Trebåtfestival, det var det som motiverte meg en god del, desto mer jeg tenkte på prisen desto mer pirkete ble jeg!
All hjelpen jeg fikk og det sosiale rundt det hele var den største motivasjonen. Hadde det ikke vært for det store engasjementet kystlaget Fredriksvern og ildsjelene i Stavern har for å få ungdom til å interessere seg for kystkultur så ville nok hverken jeg eller Z337 vært der vi er i dag!
Z-337 er den eldste kjente Stavern sjekta pr.dags dato
Hun ble ferdigstilt i 1936 og sjøsatt da hun fikk motor i 1937, derav registrerings nr Z-337. Hun fikk da en 1937 modell 4,5hk Sleipner motor som fremdrift. Men etter mange års tjeneste som fiskesjekte gikk hun opp i sømmene. Det var flere av bordene og stevnene som begynte å ta til seg fukt og råte, de originale jernnaglene rustet i stykker og slapp taket, hun lakk en del vann i 2010 og forut for dette. Hun var satt inn med provisoriske tetningsmidler som ikke gjorde råte saken noe bedre.
Men i oktober 2014 fant jeg henne, hun hadde da stått rundt 3 år på land, jeg kontakter eier som bodde i Drammen og avtalte å kjøpe henne for 6000 kr mot at jeg reparerte henne! Jeg slo til, etter et år med intens arbeid, 1000 timer i ren snekker jobb, 300 timer med motor og skrapearbeid så hun dagens lys, hun ble sjøsatt den 8 juli 2016, og klargjort til Risør Trebåtfestivalen 2016. Det var etter omlag 1300 timer arbeid og i overkant av 70.000 kr i utgifter. I dag er hun taksert til 100.000 kr.
Mannen som får kaffe heter Tore Johansen også kalt «Tore eikebåt». Han har hjulpet meg med masse småtterier fra bore hull til akselen og justere motoren.
Jeg nådde målet med å bli kåret til «årets privatrestaurerte motorbåt» på Risør Trebåtfestival 2016.
Da alle stod å fortalte at det mest sannsynlig ikke ble noen pris var jeg såpass kjepp høy og fortalte dem alle i Stavern at jeg har fått så god hjelp av de mest erfarne og de beste folkene byen hadde å by på! Å jeg skulle kjøre hele veien for egen maskin! Samme hva dem sa, motoren var ikke testkjørt mer en maks 2 timer! Sta var jeg! Tøffet inn til Risør for egen maskin. Skal si deg fløyta fikk en annen melodi etterhvert.
Jeg var meget kry!
Juryens begrunnelse for «årets privatrestaurerte motorbåt» 2016
I våre vurderinger skiller juryen mellom ombygging, renovering, tilbakeføring og restaurering. En skinnende blank og plettfri båt, er ikke synonymt med at båten når opp i en av våre kategorier. I valget mellom kandidatene, vektlegger vi blant annet fokus på originalitet og at arbeidet som er utført er i tråd med håndverksmessige tradisjoner og krav. CMB-miljøet er forvaltere av en viktig kulturarv, og det nedlegges et imponerende antall dugnadstimer og store beløp av private penger for å ta vare på den kulturarven som de klassiske motorbåtene representerer. Juryen har registrert imponerende kandidater som Izzabella og Donald, men har festet oss ved en tradisjonsrik bruksbåt. Vi har hatt inngående diskusjoner rundt to sterke sjekte-kandidater, blant dem sjekta (eller koggen) Fram fra 1933 som eies av Kragerø Kystlag. Det er særlig restaureringsteknikken, hvor man med varsomhet og omtanke for helheten har byttet ut deler i tråd med gamle håndverkstradisjoner.
Vinneren i kategorien Årets privatrestaurerte motorbåt, representerer et fantastisk sterkt og kompetent miljø som forvalter en viktig kulturarv på vestfoldkysten. I fjor kom den unge eieren av denne båten til Risør – uten båt. I år er han er med en fullrestaurert en stavernssjekte. Eieren er bare 23 år gammel, og har plukket båten fra hverandre og satt den sammen igjen. Det samme har han gjort med Sleipner-motoren, også den har stått i båten siden den var ny i 1937. Det tekniske og håndverksmessige resultatet er førsteklasses, men det må også fremheves at eieren av båten har nedlagt en kolossal innsats på kort tid for å kunne presentere en nyrestaurert båt her på festivalen.
Prisen for Årets privatrestaurerte motorbåt går til Z-337 Mjølnir fra Stavern og eieren Glenn Arthur Andresen.