Risør har lange og stolte båtbyggertradisoner og i båthuset til Emanuel Moen & Sønn er det fortsatt drift etter 108 år. I dag er det båtbygger Lars Grønvold som fører tradisjonen videre og i år står det to nybygg på beddingen.
Båtbyggeriet på Moen ble etablert i 1916, og er det eldste i landet med kontinuerlig drift. Her er det bygget en rekke stolte bruksbåter, som vår egen Øisang-ferge, men også vakre lystbåter som 9-meterene Unni og Nanna. Båtbyggeriet er unikt i norsk sammenheng, og er kanskje det mest intakte industrielle kulturminnet innen trebåtbygging i landet. Her føles det som om tiden har stått stille, men klink-slagene stoppet aldri på Moen. Selv om båtene som nå bygges er mindre enn hva som tidligere ble levert fra verftet, strekkes det fortsatt nye kjøler på beddingen.
Nytt og gammelt
To sjekter har det siste året tatt form, den ene er nå nærmest ferdig, mens den andre kun har fått de første bordgangene på plass. Det er en travel tid for Lars når vi kommer på besøk en vakker vårdag. For ved siden av å bygge båter har han vinteropplag på over 30 tre-sjekter som nå skal ha sitt vårstell før de sjøsettes til sommersesongen. Han tar seg likevel tid til å vise oss nybyggene;
- Denne sjekta skal på trebåtfestivalen i år. Nå gjenstår det bare å få på plass motoren og siste finish med olje og lakk. Bestillingen på båten kom under en tidligere trebåtfestival, så det er artig at festivalen fortsatt spiller en aktiv rolle som markedsplass for oss trebåtbyggere, forteller Lars, som også er styreleder for Risør Trebåtfestival.
Det er en lokal kunde som skal få gleden av den 22 fot store sjekta som har fått navnet Quart Paa. Den er bygd på oppmålinger av en Arendalssjekte fra 1939 og er bygd på tradisjonelt vis med furu på eik. Mens Quart Paa er tre-ferdig er et annet skrog i ferd med å bordes opp;
– Denne er en fot større og noe fyldigere. Den er basert på en modell fra Langesund og skal være ferdig til neste sesong. Det er godt å ha litt å holde på med til vinteren, smiler den travle båtbyggeren som også følger opp større fartøyvernprosjekter som seilkutteren Boy Leslie, sandjakten Christiane og fullriggeren Sørlandet.