2024 – RS 32 Kragerø kommer «hjem»- møt den på festivalen

I årene før 1920 samlet kvinneforeningen av Redningsselskapet i Kragerø inn midler til ei ny redningsskøyte. Skøyta ble bygget ved Lindstøl & Søn i Risør, og fikk navnet fikk navnet RS 32 Kragerø som en takk og heder til damenes innsats i Kragerø. Nå har Sparebankstiftelsen Skagerrak kjøpt hjem båten som får hjemhavn i Kragerø, og skøyta skal komme hele byen til gode.

På en pressekonferanse i slutten av mai ble det gjort kjent at den 104 år gamle redningsskøyta RS Kragerø har fått ny eier. Det er Sparebankstiftelsen Skagerrak som har kjøpt båten med det formål at det skal bli Kragerøs nye bybåt til glede for hele kommunens befolkning. Det skal etableres en egen forening som skal drifte båten, og her vil Kragerø Kystlag og 1. Sannidal Speidergruppe være helt sentrale. Sjøspeiderne og Kystlaget startet et samarbeid allerede i 2008 for å engasjere ungdommen til å lære å seile og ta vare på den maritime kulturarven. I mange år har ungdommene hatt gleden av å seile med Karen Sophie II, en Colin Archer skøyte oppkalt etter den kjente båtbyggerens kone som kom fra Kragerø. Nå skal de overta RS Kragerø og Karen Sophie II som ble bygd ved Nordheimsund Yrkesskole i 1989 er på jakt etter nye eiere.

Aldri stasjonert i Kragerø

Redningsskøyta RS 32 Kragerø gikk av stabelen i Sørfjorden i 1920, og var en kostbar affære, hele 45.110 kroner og 10 øre, så her var ikke spart på noe. I likhet med vår egen seks år eldre redningsskøyte, Risør II, er den bygd etter Colin Archers tegninger av Vardø/Solli klassen. Redningsskøyta har vært stasjonert over hele landet fra Hvaler i sør til Vardø i nord, men alså aldri i Kragerø. I løpet av skøytas 40 år i aktiv tjeneste for Redningsselskapet assisterte hun 1275 fartøy og reddet 37 mennesker fra en våt grav.

Krigsinnsats

RS Kragerø har en lang og spennende historie, ikke minst under krigen der hun hjalp flyktninger over til Sverige. Stasjonert på Hvaler fikk skøyta mange «redningsoppdrag» for å berge sjekter ved  Svenskegrensa. Under dekk hadde de med seg flyktninger som ble satt ombord på «havaristen» og ført i land til nøytrale Sverige. Så slepte redningsskøyta sjekta hjem til Fredrikstad for syns skyld. Selv om freden kom i 1945 fortsatte RS Kragerø sin krigsinnsats, denne gang som minerydder. I 1960 ble redningsskøyta pensjonert fra Redningsselskapet, og det var liten interesse i Norge for å ta vare på båten. I Amerika var det derimot flere som hadde fått øyene opp for Colin Archers skøyter. En jernvarehandler fra San Diego kjøpte båten og seilte den til California, og i 35 seilte den på den Amerikanske vestkysten.

Restaurert i Risør

På slutten av 90-tallet kom båten for salg i Seattle og Olav Bjørshol, far til Ari Behn,  bestemte seg for å hente skøyta hjem. I 1996 var RS 32 Kragerø atter tilbake i Norge og Bjørshol fikk noen fine år med båten før den ble satt på Moen i Risør for å skifte øvre bordgang og noen spantetopper. I båtbua til Werner Hansen begynte brødrene Raahauge arbeidet, og det som skulle være en rask jobb endte med at alt ble revet ned til vannlinja og bygd opp igjen. Det tok to år og RS Kragerø ble sjøsatt på Redningsselskapets dag 7. juni 2002. Bjørshol brukte skøyta i sitt ungdomsarbeid fram til 2017, og da han skulle selge båten ble det gjort et forsøk på å få henne til Kragerø, men tiden var ikke moden ennå. Ekteparet Kathinka Gyllenhammar og Knut Nilsen overtok ansvaret for den gamle dama. I anledning skøytas 100-års jubileum seilte de den langs hele norskekysten, og da båten igjen kom for salg i år var tida moden. 15. juni seiler skøyta inn Kragerøfjorden og foreningen RS 32 Kragerø skal videreføre skøytas historie og tradisjon. Vi gratulerer hele Kragerøs befolkning med skøyta og gleder oss til mange vennskapelige regattaer mellom  RS Risør IIog RS Kragerø.