2024-Den prisvinnende Karoline kommer til årets festival

Chris-Craft Zepyr 14’ 1958 mod.

Nåværende eier Roar Berge

Kjøpt i USA på slutten av 50 tallet. Sansynligvis ca 56/57

Cris-Craft kit boat. Solgt i 850 eksemplarer mellom 55 og 57 under to navn. Zephyr og Bonito

Ingen nummererte skrog.

Vekt ca 220 lbs.

Konstruert for (iflg min far) 18 HK outboard.

Bygget av min far Kapt. Kaptein Reidar Berge mens han seilte i utenriksfart. Ferdig i 1958.

Innført (smuglet) til Norge samme år med en 25hk evinrude påhengs. (På denne tid var dette iflg. far raskeste båt på fjorden)

Ble utlånt til min onkel Audun Vadla ca i 63-64 Etter en tur til Jørpeland sammen med min mor. Da hadde den et problem med motoren. Den stoppet i hytt og vær.

Mitt første minne om båten var at vi skulle hente den hjem fra Jørpeland i 65/66. Mor, far og meg skulle ta den sjøveien hjem. Den stoppet selvfølgelig utenfor Usken. Kan huske far dro og dro i startsnora til ingen nytte. Han måtte ro inn til Li der båten ble liggende til den ble hentet hjem med en lastebil og plassert i kjelleren der den lå til midten av 70 tallet.

Min far fikset den opp til bruksstand i 74? og tok den med til Rasvåg sammen med en 5,5 hk evinrude påhengsmotor. Den ble brukt der stort sett av meg i ett eller to år før den ble tatt med hjem igjen for en større renovasjonsjobb der bl.a. bunnen ble innstøpt i polyester og glassfiber av en båtbygger fra Vier. Etter restaurering ble 5,5 hesteren byttet ut med en 9,9 hk Selva og båten ble returnert til Rasvåg der den var i bruk til 1980? Da ble den utlånt til min onkel, Lars Vadla som brukte den i Bjørheimsvannet frem til ca 86 da jeg overtok den og hentet den hjem igjen.

Jeg pusset den opp.  Min onkel hadde malt den orange. Nå ble den hvit. Dekk og cocpiter ble pusset og satt inn med owatrol og den fikk en ny motor. En gammel Mercury 35 hk.

Båten ble brukt til vannski og wakeboard frem til 94 da motoren tok kvelden og båten ble plassert i garasjeanlegget til Havannasenteret der jeg disponerte en garasjeplass gjennom treningstudioet mitt Club David. Der ble den stående til anlegget ble revet i 2012. Den ble da tatt hjem og plassert i garasjen frem til april 2015 da jeg skulle begynne med litt oppfiksing men endte med ny total restaurering.

Nye tidsriktige vindskjermbraketter ble innkjøpt fra E-bay. Ny (brukt ) Tohatsu 35 hk ble kjøpt i Bergen til kr. 10.000,- . Kryssfinèr anskaffet og båten ble begynt demontert. Det endte med at bare skroget med spant og senterdekk ble spart. Skroget ble sodablåst i Egersund. Hele skroget ble så grunnet med en type CPES (Clear Penetrating Epoxy Sealant) epoxy som heter «Make wood good».

Deretter ble nye kryssfinèrplater laminert på utsiden av skroget. 6 mm AB kvalitet i bunn og 3,7 mm mahogny kryssfinèr på sidene og bak.

Idèen med påhengsmotor ble forkastet og en vannscooter, SeaDoo RXP 155 2007 mod ble innkjøpt fra Trondheim. Den var bare kjørt 21 timer av en eier og kostet 55.000,- + 5000,- i frakt.

Etter en rask prøvetur i Gandsfjorden i romjula ble den raskt «slaktet».

Alt teknisk ble demontert og bunnen skåret ut. (Motorfester og vanninntak) Alt ble så flyttet over til Karoline.

NOT har overflatebehandlet beslagene bak i hvert hjørne.

Torleif Carlsen har vært svært behjelpelig med tegninger til bl.a. ny tank og diverse smådeler i rustfritt stål som har blitt laget av:

JBM Products v/ Roger Johansen har laserskåret disse delene og sveiset sammen tanken. (7t sveising) til den nette sum av 5600,- De har gjort et flott stykke håndtverk med tanken og de andre delene.

Karoline ble lakkert av en gammel klassekamerat fra billinja på yrkesskolen. Tommy Hetland.

Båt og motor var ferdigmontert og prøvesjøsatt i Lutsivannet i begynnelsen av August 2016 (uten motorlokk) Ingen toppfart testet. Bare at den startet og gikk, samt fløt. Hvilket den gjorde.

Karoline ble tatt hjem igjen til «verftet» og motorlokk påbegynt umiddelbart for å rekke litt mer kjøring før høsten. Hvilket ikke ble gjort fordi jobben med å lage et motorlokk ikke tok 3 uker som håpet , men 3 mnd.

Karoline fremstod som ferdig restaurert i Desember 2016. Bortsett fra litt småjusteringer og jobb med elektrisk/hydraulisk åpning av motorlokk og ettermontering av VTS (trim).

Ny RESPO tilhenger ble innkjøpt julen 2016. Planen er å «pimpe» hengeren i løpet av 2017.

Karoline ble offisielt sjøsatt på nytt 15.05.2017.

Vekt etter sjøsetting ca. 400 kg.

Erfaringer etter 1. sesong: Vindskjermbraketter holdt ikke mål. De begynte å korrodere etter første gangs sjøsetting i saltvann. Selv etter å bli satt inn med olje etter hver bruk fortsatte de å korrodere.

JBM produkter har nå fått i oppdrag å lage nye i rustfritt stål fritt etter modell av de gamle.

Motor skal skiftes ut. Ikke fordi det trengs, men fordi jeg kan. Skal en lage et ekstremt bygg kan det likeså godt gjøres skikkelig.

Ny vannscooter er kjøpt inn. 155 hk skal skiftes ut med 215 hk til å begynne med. Etter hvert er planen at denne motoren skal trimmes opp til forhåpentligvis ca 250 – 300 hk.

Vinteren 2018 ble den gamle motoren trimmet opp til ca 260 hk.

Kompressor ble overhalt og modifisert med ny mer effektiv impeller og luftinntak ble forstørret/modifisert.

Gammel intercooler ble byttet ut med en større og mer effektiv.

Og det ble installert ny software i ECU (Hjernen)

Erfaring etter 2. sesong: Toppfart øket med 10 knop fra 43 til 53. Dette uten at jetpumpen er  optimalisert til motoreffekten. Når motoren er som jeg vil ha den skal pumpen optimaliseres for en passende topphastighet. I tillegg må jeg vurdere å montere spoonsons (små finner) for å bedre svingegenskaper i større hastigheter.

Vinteren 2018/19 begyntre jeg på nytt prosjekt med Karoline. All elektronikk og elektrisk anlegg byttes ut med nytt og ny racing ECU skal implementeres. Dette innebærer også ny elektronisk styrt gass og revers/brems.

Karoline facts:

Chris-Craft kit boat.

Solgt under navn Zephyr og Bonito som byggesett. Litt over 800 byggesett solgt mellom årene 1955 og 1957

Byggeår 1958

Båtbygger : Kapt.Reidar Berge

Restaurert/modifisert: Roar Berge

Lengde: 14’ Bredde

Tidligere motorutrustninger (i rekkefølge): 25 hk Evindrude – 5,5 hk Evinrude – 9,9 hk Selva – 35 hk Mercury – 155 hk Seadoo.

Tidligere restaureringer ca 1975 og 1986.

Siste restaurering påbegynt 2015. Ferdig Mai 2017 (fremdeles pågående motoroptimalisering)

Skrogmateriale: Kryssfinér/redwood/eik/mahogny/gran.

Alt treverk innbakt i epoxy/glassfiber

Lakk: to-komponent poyurethan

Motor/teknisk: Seadoo/BRP/Rotax/Bosch/Riva Racing

3syl – 1598 ccm – ca 400 hk+

Fremdrift: Vannjet.

Toppfart: (Foreløpig) Ca 60 knop.

Utmerkelser:
Vinner, Beste show. Right On Froland 2021 og 22.    
Mottager av Restaureringsprisen 2024. Presentert av Oslofjordmuseet, Båtmagasinet og Seilas.

The story of this Cris-Craft as I know it.

Bought and buildt by my dad while at sea and finished in 58. Made in plywood and mahogany. With a 25 hp outboard engine.  On later restorations redwood is used “here & there”

Used for a few years in the beginning. Stored in our basement until early seventy’s.

We started using it then with a 5,5 hp Evinrude outboard.

My dad restored and rebuildt it in 74? He was not happy with the lines and said that a boat was supposed to have a “positive rocker line” and he made a “fake bow” (you can see it in the pictures)

The bottom was “glassed” (polyester and fibreglass). It was also upgraded with a brand new Selva 9,9 hp outboard engine.

I took over mid eighty’s and did a restoration. Sanded it down an gave it new coats of owatrol oil and varnish. Used it for waterskiing and wakeboarding for a few years.